top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תשלמה קוגן

הדרך הנכונה לעריכת גלי פיטורים גדולים


המאמר סוקר את הדרכים המוצעות לביצועי פיטורי מסה בארגונים – שלמה קוגן

ניהול פיטורי עובדים - שלמה קוגן

זוכרים את הסרט “תלוי באוויר” ? הסרט, בכיכובו של ג’ורג קלוני מתאר את חייו המקצועיים של עובד בשם ראיין, המועסק בחברה המספקת שירותי פיטורי עובדים, עבור חברות בארצות הברית הנאלצות לבצע מהלכי פיטורים. במסגרת עבודתו, נפגש ראיין עם עובדים המיועדים לפיטורים , עורך להם מעיין שימוע תוך שהוא מציג להם את תנאי הפרישה שלהם. ראיין מתנהל בתחילת הסרט כדמות חסרת רגשות אולם במהלך הסרט ראיין חונך עובדת צעירה עימה הוא חולק את רזי המקצוע ואשר מציבה בפניו את ההשלכות הקשות של תוצרי עבודתו , קרי פיטורי עובדים.

הסרט רווי בסצנות ראליסטיות ואנושיות מחיי שוק העבודה , וגם מספק הצצה לקשיים אותם חווים אלו העוסקים בהליך הפיטורים מטעם המעסיק .

מסתבר שגם במציאות המצב דומה. כחלק ממחזור חייו של הארגון נוצר לעיתים הכורח בביצוע מהלכי פיטורין נרחבים ומקיפים של מסות מעובדי הארגון.

הסיבות לכך יכולות להיות רבות ומגוונות. פעמים שהצורך נובע עקב שינוי רגולטורי הפוגע ברווחיות החברה, פעמים נובע הצורך משינויים טכנולוגיים המביאים ליתירות במצבת העובדים , לעיתים הדבר נובע מהצורך להפחית בהוצאות החברה כחלק מהליך הבראה .

מכל מקום, מדובר בהליך כואב וקשה הכרוך בקבלת החלטות קשות ואנושיות, החל מבחירת כח האדם המיועד לפיטורים והמשך באופן שבו מנוהל הליך זה.

שלמה קוגן פיטורי מסה

אם כן, מהי הדרך הנכונה לניהול פיטורי מסה ?

היות ומדובר בהליך קשה הן למעסיק וכמובן לעובדים אין דרך קלה לביצוע פיטורי מסה. עם זאת, ניתן להסתייע במספר פעולות אשר עשויות להביא לניהול נכון של ההליך ותוך מינימום פגיעות הן בעובדים שפוטרו והן בארגון.

להלן מספר תהליכים מומלצים לניהול נכון של פיטורי מסה בארגונים:

  1. מציאת חלופות לפיטורים – במקרים בהם הארגון נאלץ לבצע פיטורים הנובעים מהצורך להקטין בהוצאות החברה ניתן לשקול הקטנת כמות העובדים המיועדים לפיטורים באמצעות שילוב דרכים חלופיות העשויות להביא להפחתה בהוצאות החברה. לדוגמא ניתן להפחית (בהסכמה עם העובדים או עם נציגות העובדים) בהטבות הניתנות לעובדים , לבטל באופן קבוע או זמני נופשים, בונוסים, משכורות 13, החזרי הוצאות מיוחדים ועוד. הסכום שנחסך יהווה חלופה להקטנת כמות העובדים שיש לפטר.

  2. בחירת העובדים לסיום העסקה – זהו שלב קשה שבו המעסיק אמור לקבוע את זהות המפוטרים. שלמה קוגן, בארגונים שבהם קיים וועד עובדים והסכמים קיבוציים הליך זה יעשה בשיתוף עם נציגות העובדים ולאחר התדיינות עם האיגוד המקצועי. כאמור זהו שלב מורכב ובכדי לצלוח אותו ניתן להסתייע באחת מהדרכים הבאות:

א. ניתוח עיסוקים לשם זיהוי אבטלה סמויה – באמצעות ניתוח עיסוקים ניתן לאתר את התפקידים שהצורך בהם קטן או בתפקידים שאינם ממלאים 100% משרה. תפקידים אלו יהיו המיועדים להתייעלות או לצמצומים.

ב. סיומי העסקה של עובדים זמניים – לעיתים יבחר הארגון לתת עדיפות לעובדיו הקבועים הוותיקים ולמצער לבחור בעובדים זמניים שאינם קבועים כמיועדים לסיום העסקה.

ג. הוצאת עובדים למסלול פרישה מוקדמת – ניתן לסיים העסקתם על עובדים שגילם קרוב לגיל הפרישה באמצעות הוצאתם לפנסיה מוקדמת. בנקיטת פתרון שכזה נושא המעסיק בעלות רכישת זכויותיו הפנסיוניות של העובד עד לגיל הפרישה ובעלויות תשלום קצבה חודשית עד להגעתו של העובד לגיל פרישה תוך שהוא חוסך את הוצאות השכר השוטפות. מהלך זה אומנם כרוך בהוצאה חד פעמית גבוהה למעסיק אולם הוא מחזיר עצמו כלכלית בתוך 4 - 8 שנים זאת בהנחה שלא נלקט עובד תמורת העובד שיצא לפנסיה מוקדמת , או כאשר קולטים עובד בעלות נמוכה מאוד בהשוואה לעובד הוותיק. המעסיק נושא אומנם בהוצאות שהוזכרו לעייל אולם הוא חוסך את ההוצאות הכרוכות בתוספות שכר, בקרן השתלמות , בעלויות היקפיות הנוגעות להעסקת העובד. מנגד הקצבה המשולמת לעובד שעבודתו הסתיימה נמוכה באופן משמעותי משכרו השוטף ששולם לו.

  1. מתן שירותי לווי למפוטרים להשתלבות השוק העבודה – מהלך הומני זה מקבל ביטוי בשנים האחרונות יותר ויותר. כחלק מהליך הפיטורים מממנים מעסיקים שירותי לווי של המפוטרים למציאת תעסוקה והשתלבות בשוק העבודה. זוהי הטבה משמעותית עבור המפוטר המסייעת לו במציאת מקום עבודה חלופי. בנקיטת מהלך שכזה משדר המעסיק לעובדים הנותרים בארגון כי למרות נקיטת מהלך של פיטורים , הוא עושה זאת בהומניות תוך התחשבות בעובדיו ששירותו אותו נאמנה. מסר שכזה חיוני להתנהלות התקינה של הארגון לאחר מהלך הפיטורים. שלמה קוגן

  2. מציאת פתרונות תעסוקה למפוטרים – בדומה לפתרון הקודם , ישנם ארגונים אשר פועלים באופן אקטיבי לסייע למפוטרים במציאת עבודה חלופית. אחת הדרכים היא הקמת יריד תעסוקה עבור המפוטרים, התקשרות עם גופים גדולים , מעסיקים אחרים וחברות השמה תוך הכוונת המפוטרים למציאת עבודה.

  3. בחירת עיתוי סיום העסקה – רצוי לקבוע מועד לסיום ההעסקה אשר ימזער את הפגיעה במפוטר. לדוגמא יש להימנע מפיטורים במועדים הסמוכים לחגים . ככל הניתן יש להימנע גם מעריכת מהלכי פיטורים בתקופת החופשות המרוכזות (יולי אוגוסט) בהם הגיוסים בשוק העבודה נמצאים בהאטה וכך יקשה עם המפוטרים למצוא עבודה.

לסיכום : הליך סיום העסקתו של עובד הינו הליך קשה הן למעסיק ובכמה מונים על המפוטר. יש לנהל את הליך הפיטורין ברגישות תוך התנהלות באופן שקוף והוגן.

ככל הניתן רצוי לשלב מהלכים אשר יסייעו למפוטרים בנחיתה רכה למציאת מקום עבודתם הבא. כמו כן רצוי להתנהל בשקיפות למול וועדי העובדים והעובדים , להציג בפניהם את הסיבות שהביאו את הארגון לצורך בנקיטת הליכי פיטורים . ככל הניתן ראוי גם לאפשר לנציגות העובדים להציג חלופות לפיטורים ולשקול אותם באופן ענייניי.

בהצלחה!

17 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page